بسیاری از افراد با تصور اینکه تنها با اطلاعاتی که دارند می توانند از عوامل خرابی سر سیلندر و بوش سیلندر در موتور ماشین جلوگیری کنند
اما بعد از مدتی کوتاه با مشکل مواجه میشوند . در این مطلب به نکات و مواردی
می پرادزیم که بتوانید در بلند مدت از سرسیلندر و بوش سیلندر استفاده کنید
1. علائم رایج خرابی سرسیلندر
2. پیشگیری ازخرابی بوش سیلندر
3. شرح دلایل سوراخ شدن بوش سیلندر
4. علل وقوع
5.معرفی عرضه کننده مطمئن بوش سیلندر به همراه مستندات
سرسیلندر معمولا در طی مسافت های طولانی دچار خرابی می شود
که در ادامه مطلب به دلایل و نشانههای خرابی آن میپردازیم.
اگر هرکدام از موارد زیر را در خودرو خود مشاهده کردید، باید سریعا به مکانیک ماهر مراجعه کرده و خودرو را تعمیر نمایید.
. زمان
زمان ، از نشانه های اصلی خرابی سر سیلندر نیست ولی یکی از عوامل موثر است
اگر از تولید خودرو 2 یا 3 سال می گذرد جای نگرانی نیست ولی برای افزایش طول عمر سرسیلندر پیشنهاد میکنم با ما همچنان همراه باشید
گذشت زمان یکی از عوامل خرابی سر سیلندر می باشد پس اگر مدت زمان زیادی هست که از تولید خودرو گذشته برای جلوگیری از خرابی های احتمالی ادامه متن را می توانید مشاهده کنید
. عملکرد ضعیف موتور :
خرابی سر سیلندر تاثیر زیادی در عملکرد موتور خواهد داشت در حدی که اگر خراب شود در سیستم احتراق اخلال وارد شده و ممکن است هوای فشرده شده خارج شود
.نشت مایع خنک کننده:
وظیفه سیستم خنک کننده خنک کردن موتور و اجزای آن از جمله سر سیلندر و سیلندر است.
پس اگر سر سیلندر (واشر سرسیلندر) دچار خرابی شود باعث نشت مایع خنک کننده میشود.
و نشت مایع خنک کننده باعث ورود آب به موتور و مخلوط شدن با روغن موتور می شود
. نشت روغن :
سرسیلندر برای از بین بردن اصطکاک و نیز کاهش گرما همیشه آغشته به روغن است به همین دلیل با مشاهده نشتی روغن به سادگی میتوانید وجود خرابی را در آن تشخیص دهید.
. عدم احتراق کامل :
سرسیلندر، فضای بالای سیلندر را میبندد تا مخلوط هوا و سوخت را فشرده کرده و احتراق به بهترین شکل صورت بگیرد.
اگر سرسیلندر خراب شود، سیلندر در فشار مناسبی قرار نمیگیرد و این به معنای فشرده سازی نامناسب هوا و سوخت است. به این ترتیب احتراق به خوبی صورت نگرفته و عملکرد موتور دچار ضعف میشود.
حتی در موارد بحرانی، ممکن است احتراق به صورت کلی انجام نشود. در صورت عدم احتراق درست، حتی سوخت باقی مانده هم میتواند آسیبهایی به موتور وارد کند.
به همین دلیل در صورت مشاهده این مشکل بهتر است آن را هرچه سریعتر برطرف کنید تا هزینههای سنگینتری برای شما نداشته باشد.
. خروج دود از موتور :
زمانی که سرسیلندر دچار مشکل اساسی شود، ممکن است گازهای اگزوز وارد فضای موتور شوند. در این حالت دود از زیر کاپوت و محفظه موتور خارج شده و قابل رویت است.
در چنین شرایطی، سرسیلندر باید به سرعت تعویض شود.
یک نکته مهم را در نظر بگیرید آن هم اینکه در صورت مشاهده هرکدام از علائم بالا، منتظر خروج دود از موتور نباشید و به تعمیرگاه مراجعه کرده و در صورت نیاز، سرسیلندر را تعمیر کنید.
1.استفاده از مایع خنک کننده مناسب با ترکیب 60 % یا 70% ضد یخ + 40% یا 30% آب مقطر از خرابی سر سیلندر هم می تواند جلوگیری کند
نکته اول : استفاده بیش از 70 % ضد یخ باعث کاهش در دمای یخ زدگی مایع خنک کننده میشود
نکته دوم: استفاده کمتر از 60 % ضد یخ نیز باعث کاهش مقاومت به خوردگی مایع خنک کننده می شود
نکته سوم : استفاده 100% از آب مقطر به شدت مخرب و باعث ایجاد خوردگی می شود
2. تعویض کامل مایع خنک کننده به صورت سالانه به دلیل از بین رفتن خاصیت ضد خوردگی آن.
3. سرویس و استفاده مداوم از ترموسوتات در تمام طول سال برای کنترل دمای مایع خنک کننده که نقش موثری در ایجاد و افزایش سرعت خوردگی دارد.
4. سرویس واتر پمپ و اطمینان از سلامت و عدم وجود رسوب در لوله ها و مسیر جریان مایع خنک کننده
نکته : وجود رسوب در لوله ها و مسیر جریان مایع خنک کننده باعث کم شدن قطر لوله ها و در نتیجه افزایش فشار و تلاطم مایع می شود
5. استفاده از فیلتر آب برای جمع آوری ذارت معلق و ناخالصی های موجود در مایع خنک کننده و در نتیجه عدم تشکیل رسوب
6.اطمینان از سالم بودن و آب بندی کامل درپوش رادیاتور
نکته : آب بند نبودن سیستم خنک کننده باعث افت فشار مایع شده و در نتیجه ایجاد تلاطم و تشکیل حباب را به دنبال دارد.
توجه : از سوراخ کردن در پوش و تغییر در سوپاپ درب جدا خودداری نمایید.
7.اطمینان ازمتصل بودن و سالم بودن اتصال موتور به بدنه
8.استفاده نکردن از پیستون های مستعمل با کاهش قطر زیاد (زیاد شدن خلاصی بین بوش و پیستون )مطابق کلیپ ماهله (در انتهای صفحه)
9.اطمینان از سالم بودن و عدم خوردگی سکوی سیلندر (محل نشیمنگاه بوش سیلندر)
10.استفاده از اورینگ دور بوش اصلی و مطمئن
نکته خیلی مهم : یکی دیگر از دلایل اصلی و مهم در سوراخ شدگی بوش سیلندر وجود ارتعاش در موتور بوده که با رعایت نکردن بنده های 8،7و 9 می تواند در کنار بقیه موارد به بروز سریعتر این عیب بر روی بوش سیلندر منجر شود
این عیب که به خوردگی حبابی معروف است نتیجه تشکیل و برخورد حباب هایی از مایع خنک کننده با سطح فلز می باشد حباب ها که در اثر سرعت جریان بالای مایع خنک کننده و تغییر جهت ناگهانی به وجود می آیند با برخورد به سطح فلز ، نیروی معادل 60000 psi و (4134 bar )را ایجاد کرده و باعث آسیب دیدن سطح و ایجاد حفره میشوند
. علل وقوع :
نامناسب بودن مایع خنک کننده
وجود ایراد فنی در ترموستات ، واتر پمپ و یا در پوش رادیاتور
رسوب در لوله ها ومسیر عبور مایع خنک کننده
توجه : از مخلوط کردن و استفاده از دو نوع ضد یخ خودداری نمایید.
مقاله آموزش جلوگیری از گرد برد شدن لبه بوش سیلندر و نحوه نصب صحیح بوش سیلندر می تواند از خرابی سرسیلندر و بوش سیلندر جلوگیری کند
جهت مشاهده اینجا کلیک کنید
دانلود : فیلم سوراخ شدگی بوش سیلندر
معرفی عرضه کننده مطمئن بوش سیلندر به همراه مستندات