1.کار واشر سرسیلندر چیست

2.دلایل سوختن واشر سرسیلندر

3.آموزش تعویض واشر سرسیلندر موتور به همراه کلیپ

4.ویژگی های یک واشر سرسیلندر مرغوب

5.معرفی برنده های معتبر با استاندار های جهانی

 

وظایف اصلی واشر سرسیلندر 

 

1. آب بندی سیلندر

 وقتی موتور در حال کار کردن است، فشار سیلندر در موتور بنزینی به راحتی می تواند به 700 psi و در موتور دیزلی، تا 2 هزار psi برسد. واشر سرسیلندر سبب بهینه تر شدن حالت کارکرد سیلندر می شود .

آب بندی واشر سرسیلندر از  اهمیت زیادی برخوردار است زیرا هر گونه نشتی گاز در دقت کار موتور تاثیر گذار بوده و موجب کاهش قدرت و راندمان موتور می گردد.

واشر سرسیلندر باید بتواند فشار و حرارت زیاد ناشی از موتور را تحمل نماید.

در صورتی که آب رادیاتور اندک باشد فشار زیادی به موتور و واتر پمپ وارد می شود و موجب سوختن واشر سرسیلندر می شود ، تعمیر واشر سرسیلندر هزینه هنگفتی را به همراه دارد.

 

2 . هدایت مایعات 

داخل بلوک موتور و سرسیلندر مایع خنک کننده موتور و هم روغن موتور مورد نیاز هستند و مسیرهایی در واشر سرسیلندر وجود دارند که بین سر سیلندر و بلوک موتور در گردش باشند. در سرسیلندر، وظیفه مایع خنک کننده تنظیم دمای سوپاپ و شمع ها است.

 

3. حفظ و نگهداری مایعات از وظایف واشر سرسیلندر

مسیرهای مخصوص مایع خنک کننده و روغن موتور تنها چند میلی متر با هم فاصله دارند. جلوگیری از ترکیب مایع خنک کننده و روغن موتور با هم یکی از وظایف اصل واشر سرسیلندر است.

یکی دیگر از وظایف واشر سرسیلندر جلوگیری از نزدیک شدن گازهای احتراق به مسیرهای مخصوص مایع خنک کننده و روغن موتور است.

 

 

 

و اما سوختن واشر سرسیلندر به دفورمه شدن واشر گفته می شود که در حقیقت از فرم خارج شدن این قطعه موجب از بین رفتن آب بندی بین سیستم های مختلف موتور خواهد شد.

 

1.آب رادیاتور کم باشد.
2.مجراهای عبور آب در موتور مسدود شود.
3.خنک نشدن آب رادیاتور به دلیل رسوب و یا نقص در عملکرد پروانه.
4.نقص فنی در ترموستات.
5.نقص فنی در واتر پمپ و عدم گردش جریان آب در موتور.
6.پیچ خوردگی شلنگ های ورودی و خروجی رادیاتور.
7.رانندگی طولانی در ترافیک و فشار بر موتور در فصل گرما.

نکته: شایان ذکر است سوختن واشر سرسیلندر در یک لحظه و یک دقیقه رخ نمی دهد بلکه اول آب رادیاتور داغ می شود و حرارت افزایش پیدا می کند و چند دقیقه بعد از رسیدن آمپر به خط قرمز صدمه دیدن واشر آغاز می شود. از این رو توصیه می شود در صورت مطلع شدن از بروز چنین وضعیتی در موتور خودرویتان از پیمودن ادامه مسیر خودداری نمایید و ماشین تان را توسط بکسل به تعمیرگاه منتقل کنید. چراکه در صورت بی توجهی و یا عدم آگاهی از مشکل پیش آمده ممکن است آسیب جدی تری خودرویتان را تهدید کند و هزینه های گزافی را متحمل شوید.

البته در صورتی که تا تعمیرگاه مسیر کوتاهی پیش رویتان باشد می توانید با خودرویتان مسیر را بپیمایید. فقط دقت داشته باشید که قبل از پیمودن ادامه مسیر ابتدا در مخزن روغن موتور را باز نمایید تا آبی که با روغن قاطی شده است در اثر حرارت بخار گردد پس از انجام این کار می توانید دوباره خودرویتان را روشن نمایید تا به تعمیرگاه نزدیک مراجعه نمایید.

 

موقع جوش آوردن خودرو چه کنیم

 

اغلب افراد با جوش آوردن خودرو با ریختن آب روی موتور خودرویشان سعی دارند تا به خنک کردن موتور خودرو سرعت بخشند

ولی باید گفت این اقدام کاملا اشتباه است زیرا 

خنک کردن سریع موتور خودرو موجب انقباض سریع آن می شود و به اصطلاح موتور گیرپاژ می کند.

 این اقدام موجب چسبیدن قطعات می شود و در نتیجه با حرکت پیستون ها در داخل سیلندر ، خراش هایی روی سیلندر و دیوار آن به وجود می آید

و مورد بعدی اینکه با این سرد و گرم شدن شدید پیستون می تواند موجب ایجاد ترک و شکاف نیز شود.

در زمان بروز چنین وضعیتی حتما نکات زیر را رعایت نمایید

 

در اولین فرصت توقف کرده و ماشین را خاموش کنید.

کاپوت رو بالا بزنین و هر ۳۰ الی ۴۰ ثانیه موتور رو در حد سه چهار ثانیه روشن کنید و مجدد خاموش کنید. این حرکت را تا چند بار تکرار نمایید. در واقع با این حرکت از آسیب هایی نظیر چسبیدن رینگ و پیستون جلوگیری به عمل می آورید.

البته گفتنی است تا این جای کار واشر سرسیلندر خودرویتان را باید تعویض کنید. چراکه در این دما ، سرسیلندر اولین قطعه ای هست که آسیب می بیند. همانطور که گفته شد واشر سرسیلندر عمل آب بندی بین سیلندر و سر سیلندر را انجام میدهد و از قاطی شدن آب و روغن جلوگیری به عمل می آورد. که در صورت سوختن واشر سرسیلندر ، آب و روغن قاطی میشود.

توجه : اگر در این وضعیت خواستین به موتور خودرویتان آب اضافه کنید ، حتما ماشین را روشن کنید تا حرکت و پمپاژ در واتر پمپ ، آب را به همه جای موتور برساند. که این امر می تواند از ایجاد فشار داخل رادیاتور نیز جلوگیری به عمل آورد.

در هنگام برداشتن درب رادیات احتیاط کنید ، سعی کنید 1 متر فاصله را حفظ نمایید. درب رادیات را کم کم باز کنید تا بخارهای اضافی خارج شوند و سپس آب را طی چند مرحله اضافه کنید ، با این روش موتور خودرویتان خنک می شود. با خنک شدن موتور و عادی شدن دمای آن ، ماشین را خاموش نمایید.

در صورتی که خودرویتان باز هم جوش آورد و متوجه بالا رفتن غیر عادی آمپر آب شدید ، تردید نکنید که ترموستات خودرویتان دچار نقص شده است.

این علائم را نادیده نگیرید

موتور خودرو صبح ها دیر روشن می شود و پس از روشن شدن، موتور لرزیده و دود سفید از آن خارج می شود.
شیلنگهای متصل به رادیاتور باد کرده و متورم می شوند.
مشاهده روغن داخل مخزن رادیاتور.
کم کردن آب رادیاتور، در صورت سالم بودن سیستم خنک کننده و عدم نشتی آن.
شنیدن صدای شر شر آب از پشت داشبورد

توجه :موارد ذکر شده در بالا می تواند از نشانه های سوختن واشر سرسیلندر باشد پس در صورت مشاهده چنین مواردی حتما به تعمیرگاه مراجعه نمایید تا از صرف هزینه های سنگین تر جلوگیری نمایید.

 

بر این اساس در صورت مطلع شدن از بروز چنین وضعیتی در موتور خودرویتان از پیمودن ادامه مسیر خودداری نمایید و ماشین تان را توسط بکسل به تعمیرگاه منتقل کنید. چراکه در صورت بی توجهی و یا عدم آگاهی از مشکل پیش آمده ممکن است آسیب جدی تری خودرویتان را تهدید کند و هزینه های گزافی را متحمل شوید.

 

 

 

شروع کار

۱- ابزار مورد نیاز را تهیه کنید

۲- موتور کاملا سرد باشد

۳- خودرو را روی چال ببرید

۴- سینی زیر موتور را باز کنید

۵- روغن موتور را تخلیه کنید

۶- آب رادیاتور را تخلیه کنید

۷- باطری را باز کنید

۸- از قسمت سمت راست موتور شلنگ بالایی راداتور را باز کنید

۹- شلنگ بخاری را که زیر لوله کاوچی هست را نیز آزاد کنید

۱۰-سوکت سنسور آب ،سنسور اکسیژن و اتصاله بدنه را باز کنید

۱۱- از قسمت عقب موتور شلنگ بوستر ،شلنگ پمپ بنزین که به ریل انژکتور وصل می باشد و سوکت انژکتورها که یک سوکت می باشد را آزاد کنید

۱۲- از بالا درب سوپاپ را باز کنید

۱۳- کوئل دوبل را باز کنید و کنار بگذارید

۱۴- از قسمت سمت تایم قاب بالایی تایم را باز کنید دو عدد بوش زیر قالپاق می باشد دقت کنید که گم نشود

۱۵- پیچ های سر فولی میل لنگ را با رینگی ۱۳ شل کنید و بعد تسمه دینام را آزاد کنید پیچ تسمه سفت کن با رینگی ۱۳ به سمت عقب موتور بکشید تا تسمه آزاد شود

۱۶- فولی سر میل لنگ را باز کنید

۱۷- قاب پایینی تایم را نیز باز کنید ۵ عدد پیچ با آچار رینگی ۱۰

۱۸- آهن متصل شده از سمت دسته موتور به سرسیلندر را نیز باز کنید

۱۹- موتور را روی تایم بگذارید از بالا فولی علامت دارد سوراخ فولی با سوراخ روی سرسیلندر مقابل هم با یک پیچ اندازه سوراخ مهار کنید تا نچرخد و از پایین پیستون شماره یک کاملا باید بالا باشد از سمت فلایویل با یک میله مهار شود در پست های قبلی توضیح داده شده است

۲۰ –پیچ تسمه سفت کن را شل کنید تا تسمه تایم آزاد شود قبل از آزاد کردن تسمه با دست میزان خلاصی تسمه تایم را چک کنید

۲۱- از زیر موتور کاتالیست اگزوز که به پنجه اگزوز متصل می شود را باز کنید ۴عدد پیچ

۲۲- بابکس ۱۱ یا بکس مخصوص پیچ های سرسیلندر را از خارج به داخل بصورت حلزونی باز کنید

۲۳- پیچ ها به همراه انگشتی ها از روی سرسیلندر بردارید

۲۴- سرسیلندر را به کمک یک نفر از روی موتور به آرامی بردارید و داخل تشت بگذارید

۲۵- برای کف تراشی سرسیلندر نیز پنجه اگزوز ،منیفولد هوا ،فولی میل سوپاپ ،ترموستات ،و گیره های روی سرسیلندر را باز کنید و به تراشکاری بفرستید

مراحل بستن

۲۶- کاملا روی بلوکه سیلندر و پیستون ها را با سمباده تمیز کنید

۲۷- قطعات مصرفی مانند ترموستات ، واشر سرسیلندر ،کاسه نمد میل سوپاپ اگر روغن داده ،تسمه تایم اگر وقتش شده را تعویض کنید

۲۸- بوش های روی بلوکه سیلندر را موقع بستن حتما جا بزنید

۲۹- واشر سرسیلندر را برعکس جا نزنید نوشته به سمت بالا و سوراخ روغن باز باشد

۳۰ –تایم هم علامت دارد موقع بستن سرسیلندر پیستون به اندازه ۲ سانت پایین تر از کف سیلندر باشد تا موقع بستن با سوپاپ درگیر نباشد

 

ضریب حرارتی بالا

واشر سرسیلندر مطلوب باید دارای ضریب انتقال حرارتی بالا باشد , تا حرارت را به خوبی انتقال دهد و نسوزد.

تراکم پذیری

واشر باید پستی و بلندی‌های سطوح سر سیلندر و بلوکه را بپوشاند و با بستن پیچ های سر سیلندر، عمل تراکم پذیری را به خوبی انجام دهد تا نشت بندی کاملی صورت گیرد. واشر سرسیلندر از جنس مس علاوه بر تراکم پذیری، حرارت را نیز به خوبی انتقال می‌دهد، اما عیب آن، گران تمام شده قیمت واشر است.

 

مقاومت در برابر فشار

امروزه بلوکه سیلندرها سبک تر و قابل انعطاف تر از قبل ساخته می‌شود. در برخی از موتورها از بلوکه و سر سیلندر آلومینیم و در بعضی دیگر از سر سیلندر آلومینیم و بلوکه چدن یا فولادی و بالعکس استفاده می‌شود.

موتور های یاد شده را بای متالی می‌گویند. در چنین موتور هایی به دلیل این که مقدار انبساط فولاد و آلومینیم متفاوت است، نقش واشر آب بندی اهمیت ویژه ای دارد.

اگر به سر سیلندر حرارت بیش از حد برسد به پیچ‌های آن فشار وارد می شود و در نتیجه واشر صدمه می بیند. بنابراین جنس واشر باید تحمل انبساط غیر همگون را نیز داشته باشد. برای آن که عمر واشرها افزایش یابد از انواع ترکیبی آن‌ها استفاده می‌شود. پیش از این از واشرهایی چون آزبستی ، مسی، آزبستی، فولادی و آزبستی با حلقه‌های فولادی بسیار استفاده می‌شده است.

 

 

نکته مهم  از دیگر عوامل دیگری که باعث  تعویض و خرابی واشر سرسیلندر میشود می توان به خراب شدن سر سیلندر ، بوش سیلندر و سیلندر اشاره کرد که شما میتوانید در مقاله عوامل خرابی سرسیلندر بوش سیلندر و سیلندر مشاهده کنید